Lastik Basıncı Kaç Olmalı?

Lastik Basıncı Kaç Olmalı?

Lastik Basıncı Kaç Olmalı?

Lastik hava basıncı

   Lastik hava basıncı hakkında öncelikle belirtmeliyiz ki, her aracın her farklı modeline ve lastik ebadına göre değişiklik göstermektedir. Lastik hava basıncı yeni, sıfır otomobillerin kullanma kitapçıkların da her lastik ebadına göre hava Psi verileri kullanıcıya bildirilmiştir. Peki kullanma kitapçıkları olmayanlar hava basınç değerlerini nasıl öğrenir? Araç ön şoför kapısının iç kesiminde, yakıt depo kapağının iç kesiminde, bagaj içi gibi yerler de, lastik hava basınçlarının lastik ebatlarına göre kaç Psi olması gerektiği yazılıdır. Lastik hava basıncı değerleri Psi cinsinden yazılmamış olabilir. Özellikle Avrupa’da Psi değil, bar basınç değeri kullanılır. Peki Psi bar farkı nedir?


 Psi ve Bar hava basınç değeri olarak görev gören iki ayrı birimdir. Bu değerlerden Bar değerinin kısaltılmışı olan b harfi ile simgelenir. Bar değeri dünya üzerinde kabul görmüş, Avrupa tarafından kullanılan basınç birimidir. Fakat dünyanın bazı bölgelerinde Bar yerine Psi birimi kullanılır. Peki, aracımız da basınç değeri Bar olarak verilmiş, lastik şişirme noktalarında ki makineler Psi birimi ise ne yapmalıyız? Bu sorunun cevabı çok basit. 1 Bar = 14.5 Psi değere eşittir. Bir örnek vermek gerekirse, aracımızda ki veriler bize 225 45 R17 lastik ölçülerine 2.6 Bar basınç uygulamamız gerektiğini söylüyor. Buradan yola çıkarak, 2.6*14.5 işlemi ile 37.70 sonucuna ulaşırız. 37.70 Psi basınç değeri 38 Psi değere yuvarlanır ve bu da demek oluyor ki, aracımızın lastiğine 38 Psi hava basıncı uygulayacağız.

   Türkiye’de Psi değeri kabul görmüştür. Türkiye üzerinde gezip, görebileceğiniz tüm petroller de ki hava makineleri Psi değerleri üzerinden çalışır. Birçok işimizin yarım olduğu gibi, lastik hava basınçlarının kontrolünü yaptığımız petrollerde ki makineler de yarım yamalak çalışır durumda. Sizi yanıltabilir. En güzeli, Psi değerlerini düzenli şekilde bildiren lastik hava basıncı ölçen cihazlarla bir lastikçiye yaptırmak.

Dört lastiğin hava basıncı da aynı mı olmalıdır?

   Yılan hikayesine dönmüş bir tartışmadır. Fakat otomobilinizin üzerinde ki verileri kontrol ederek bile, dört lastiğin basıncının da aynı olamayacağı kanaatine varabilirsiniz. Ön ve arka lastiklerin basınç değerleri yük durumuna göre birbirinden farklı olmalıdır. Yük durumu dışında elbette ki farklı faktörler de vardır. Bunlardan biri aracın yük dağılımıdır. Önden çekişli otomobillerin genel olarak yük dağılımı öndedir ve bu da ön lastiklerin basıncının arkalara nazaran daha yüksek olması gerektiğine işarettir. Özellikle BMW, Mercedes gibi arkadan itişli araçlarda hayat bulan, yüzde elli yüzde elli yük dağılımları aracın içerisinde ki yolcu sayısına önem vermemize sebebiyet verir. Arkadan itişli araçlarda genel olarak arka ve ön lastik hava basıncı Psi değerleri birbirine yakındır. Önden çekişli araçlar da yük dağılımı, motor, ön takım, alt takım ve birçoğu ön tarafta olduğu için ön iki lastik hava basıncı arka lastiklere nazaran daha fazla olmalıdır.

Düşük lastik hava basıncı yakıt tüketimine etkisi

 Lastik hava basıncı düşerse en belirgin sorun yakıt tüketimi olacaktır. Aracınızın lastik hava basıncını her hafta kontrol etmeniz önerilir. Yeni araçların birçoğun da lastik basıncının düşmesi arıza olarak bildiriliyor. Hatta hangi lastiğin basıncının düştüğünü ve kontrol edilmesi gerektiğini bile bildiriyor. Fakat eski model araçlar da bu sistem mevcut olmayabilir. Her hafta lastiklerin kontrol edilmesi gerekir. Özellikle uzun yola çıkmadan önce lastik basınçları kontrol edilmelidir. Uzun yola çıkmadan önce önerilen lastik Psi değerleri 2 Psi kadar arttırılmalıdır. Yolun sonun da basınç değerleri yeniden kontrol edilmelidir. Lastikler soğukken bu kontrolün yapılması daha doğru olacaktır. Çünkü sıcak lastikler de Psi değerleri doğru sonucu vermeyebilir. Düşük lastik basıncı yakıt tüketiminin düşmanıdır. Yakıt tüketimi artışların da mutlaka ilk kontrol edilmesi gereken yer lastiklerdir.

   Lastikleri petrollerin hava makinelerinden daha çok lastikçilerde yaptırmaya özen gösterelim. Birçok petrolün hava makinesi çalışıyor fakat yanlış çalışıyor. Sizi yanıltabiliyor ve yanlış yönlendirebiliyor.

   Yakıt tüketimi sizin için de önemli bir faktör ise lastik hava basınçlarını mutlaka hafta da en az bir defa kontrol etmemiz veya ettirmemiz gerekiyor. Aksi takdirde Km.’de 30 kuruş yakıt sarfiyatında bulunan bir araç 50 kuruşa varan artışlar gösterebilir. Lastik hava basıncı zor ve pahalı bir konu değil, yalnızca özen gösterilmesi gereken bir durum. Ayrıca lastik ömrü için mutlaka havanın gereken düzeyler de olması gerekiyor. Aksi takdirde lastiklerinizin eskime süresi günden güne artacaktır.

Düşük lastik hava basıncı sonucu dengesizleşme

   Hava basıncının herhangi bir lastikte düşmesi sonucu aracın tüm lastikleri eşit Psi değerlerine sahip olmayacaktır. Aynı olmayan lastik basınçları araç da denge problemine yol açacaktır. Farz edelim ki dört lastikte önlerden birinin basınç değeri 32 diğerinin 36 Psi. Arkalar dan biri 32 diğeri 34 Psi. Aracın lastiklerinin basınç değerleri birbirinden farklı olduğu için araçta dengesiz bir seyir hali söz konusu olacaktır. Yolda seyrederken sekmeler, sağa sola çekmeler, deniz üzerinde bir dalganın altınızdan geçiyor olması gibi hisler oluşacaktır. Bu  da sizi kötü bir yolculuğun beklediği konusunda brifingler verir.

Düşük lastik hava basıncı yol tutuşu sorunu

   Lastik basınçlarının birbirinden farklı değerlere sahip olması sonucu araç üzerinde özellikle uzun yolda yol tutuşu problemleri meydana gelebilir. Normalde 120 Km hızla dönebileceğiniz bir viraj, apex kuralını ihlal etmemiş olmanıza rağmen savurabilir. Yola tutunamaz. Özellikle lastiklerinizin hava basıncı probleminin yanında bir de, eskimiş veya bitik olması çok kötü sonuçlar doğurur. Üzerinizde, virajı alırken kamyonla dönüyormuş hissi oluşturabilir.


Diğer Hizmetler



1957 Yılından Bugüne çözüm ortağınız olmaktan gurur duyuyoruz.